Bidirectioneel laden

Stel je voor dat je elektrische auto niet alleen rijdt op stroom, maar ook stroom terug kan geven. Dat heet bidirectioneel laden. Sommige auto’s en laadpalen kunnen dit al. Dit is handig omdat je auto dan als een soort grote batterij voor je huis kan dienen.

Verschillende merken zijn hiermee bezig. Zo kan de Hyundai Ioniq 5 dingen van stroom voorzien tot 3,6 kW, net als de nieuwere modellen van Kia, zoals de EV6. Volvo kijkt ook naar deze technologie voor hun EX90. Volkswagen is bezig met het updaten van hun ID-modellen zodat die dit ook kunnen. Tesla heeft hints gegeven dat hun auto’s misschien in de toekomst stroom kunnen teruggeven, maar dat is nog niet bevestigd. Ford’s F-150 Lightning in Amerika kan het al wel.

Om je auto als een soort thuisbatterij te gebruiken, moet je een speciale laadpaal hebben die dit ondersteunt. Dit kan wel wat kosten met zich meebrengen, en het is nog een beetje een vraagteken hoe dit vaak laden en ontladen de batterij van je auto beïnvloedt.

Niet elke auto of laadpaal kan dit nu al, en er zijn nog wat technische hobbels te nemen. Maar het idee dat je auto kan helpen om je huis van stroom te voorzien, en misschien zelfs stroom terug kan geven aan het net, is best wel cool. Dit kan ons helpen slimmer om te gaan met energie en uiteindelijk geld besparen op de energierekening​