Zonneauto
Het bouwen van een goede zonneauto
Een zonneauto is een elektrisch voertuig dat wordt aangedreven door zonne-energie, omgezet in elektriciteit door fotovoltaïsche cellen op het oppervlak van het voertuig. Dit concept is zonder twijfel verleidelijk en fascinerend, maar het ontwerpen en bouwen van een praktische en efficiënte zonneauto is een complexe taak, waarbij verschillende uitdagingen komen kijken. In dit artikel verkennen we enkele van de meest opvallende hindernissen.
Energie-efficiëntie en vermogen
Zonneauto’s gebruiken zonnepanelen om zonlicht te verzamelen en om te zetten in elektriciteit. Echter, zelfs de beste zonnepanelen kunnen maar een klein deel van het zonlicht omzetten in bruikbare energie. Bovendien is de hoeveelheid zonne-energie die op aarde valt beperkt en variabel, afhankelijk van factoren zoals het tijdstip van de dag, het seizoen, en het weer. Dit betekent dat zonneauto’s doorgaans minder vermogen hebben dan auto’s die op fossiele brandstoffen of standaard elektriciteit rijden.
Ruimte voor zonnepanelen
Een andere uitdaging heeft te maken met de ruimte die beschikbaar is op een auto om zonnepanelen te monteren. Om voldoende energie op te vangen, zou een auto een groot oppervlak aan zonnepanelen nodig hebben. Dit is vaak onpraktisch en kan het ontwerp en de aerodynamica van het voertuig negatief beïnvloeden.
Opslag van energie
Omdat zonlicht niet altijd beschikbaar is (bijvoorbeeld ’s nachts of op bewolkte dagen), moeten zonneauto’s in staat zijn de opgewekte energie op te slaan voor later gebruik. Dit vereist krachtige batterijen. Echter, batterijtechnologie heeft zijn eigen uitdagingen, zoals kosten, gewicht, levensduur en laadtijden.
Kosten en duurzaamheid
Zonnepanelen en batterijen zijn doorgaans duur, waardoor de productiekosten van zonneauto’s hoog zijn. Bovendien kunnen de zonnepanelen en batterijen na verloop van tijd in efficiëntie afnemen, wat betekent dat ze na een bepaalde periode moeten worden vervangen, wat de duurzaamheid van de auto kan beïnvloeden.
Praktische overwegingen
Ten slotte zijn er praktische overwegingen. De passagiersruimte en het laadvermogen van zonneauto’s kunnen beperkt zijn vanwege het ruimtegebruik voor zonnepanelen en batterijen. Bovendien kan de prestatie van de auto variëren afhankelijk van het klimaat en de geografische locatie, waardoor zonneauto’s in sommige regio’s minder praktisch zijn.
Lightyear zonneauto
Lightyear is een Nederlandse fabrikant van zonneauto’s. Deze wagens zijn uitgerust met geavanceerde zonnepanelen die geïntegreerd zijn in de carrosserie van het voertuig. Deze panelen hebben een totaal oppervlak van 5 m2 en kunnen de batterij van de auto rechtstreeks opladen. Bij optimale zonnestraling kon de Lightyear One tot wel 70 kilometer per dag aan bereik genereren. Het topmodel was de Lightyear One die 250.000 euro kostte. Helaas ging het bedrijf in februari 2023 failliet. In april 2023 werd een doorstart gemaakt. Men richt zich nu op een goedkoper model dat 40.000 euro zal gaan kosten. De productie zou ergens in 2025 van start gaan.
Aptera
Een andere zonneauto is de Aptera uit Californië, Amerika. Deze auto heeft al wat investeerders gevonden en is van plan om in 2024 met de productie beginnen. De batterij in de Aptera is 128 kW en de snelheid is 65 km per uur. Mensen kunnen inschrijven als ze minimaal 10.000 dollar overmaken. Degene met de hoogste inschrijving krijgt de allereerste Aptera. De volgorde van oplevering van de andere zonneauto’s wordt bepaald hoeveel geld de klant al heeft overgemaakt. De prijs van de auto wordt vooral bepaald door zijn beriek. De goedkoopste Aptera is 25,900 dollar, deze wagen heeft een bereik van 250 miles. De duurste auto kost 44.900 dollar en deze Aptera heeft een bereik van 1000 miles.
Realistisch?
Hoewel de uitdagingen aanzienlijk zijn is er veelbelovend onderzoek en ontwikkeling gaande om deze problemen te overwinnen. De Lightyear 2 en de Aptera gaan binnen twee jaar in productie. Een technische topman van BMW echter denkt dat autorijden op zonne-energie niet realistisch is en dat zonneauto’s geen toekomst hebben.
Smart Auto
– Dynamic Load Balancing
– Fase-1, fase-2 of fase-3 laadpaal
– Laadpaal kopen voor thuis
– Soorten stekkers laadpalen
– Krachtstroom